Onko lantionpohjasi sittenkin ylijännittynyt? 9 merkkiä lantionpohjan ylijännittyneisyydestä

Kärsitkö virtsankarkailusta? Laskeumasta? Lantionalueen kivuista? Ummetuksesta? 

Yleensä ajatellaan, että kun olet synnyttänyt, niin lantionpohjasi on löysä ja ylivenynyt ja sinun pitää harjoitella lantionpohjan lihasten jumppaa, supistelua ja puristelua, muuten tulee ongelmia kuten laskeumaa tai virtsankarkailua. Mutta mitä jos lantionpohjasi onkin ylijännittynyt ja oireet johtuvatkin siitä? Jos joku muu kohta kehossa vahingoittuu tai sitä on jouduttu leikkaamaan/operoimaan, niin silloin kyllä ajatellaan, että tulee kireyttä ja jännitystä kohti kipua ja arpikudosta. Mutta vaginan kohdalla ajatellaankin, että siellä kaikki on löysää ja ylivenynyttä, vaikka synnytyksen jälkeen voi olla isojakin vaurioita, repeämiä ja leikkauksia (esim. episiotomia). Kuulostaa hieman oudolta.. eli tutkaillaan siis mielummin lisää lantionpohjan ylijännittyneisyyden vaihtoehtoa, koska se kuulostaa loogisemmalta oireiden aiheuttajalta kuin löysyys.

Lantionpohjan ylijännityksen kierre

Lantionpohjan kuuluisi olla JOUSTAVA ja venyä ja palautua aina tarpeen mukaan. Lantionpohjan lihasten ei kuulu olla tiukat ja kireät! Eihän kukaan halua jäykkiä ja kireitä hauislihaksiakaan, vaan vahvat ja toimivat lihakset, jotka pystyvät toiminaan ja liikkumaan koko liikealansa mukaisesti. Jos lantionpohjanlihakset ovat kireät ja jäykät, ne eivät pysty mukautumaan ulkoa tai sisältä tulevaan paineeseen (esim. aivastus, yskäisy, hypyt) ja silloin voi tulla ongelmia kuten esim. virtsankarkailua. Ja usein jos kärsii virtsankarkailusta yrittää supistaa ja puristaa lantionpohjanlihaksia vielä lisää, jottei näin kävisi. Ja se taas lisää entisestään lihasten kireyttä. Lisätään siihen vielä asiaan liittyvä häpeä, stressi ja pelko, jotka myöskin lisäävät jännitystä lantionpohjassa niin ikävä kierre on valmis.

Ylijännitys lantionpohjassa –> virtsankarkailu –> stressi –> lisää jännitystä lantionpohjaan –> lantionpohjan supistelu –> lisää jännitystä lantionpohjaan…->virtsankarkailu… jne. you got the point!

Jos jännittää lihaksia koko ajan, niin silloinhan ne myös väsyvät eivätkä jaksa tarpeen vaatiessa enää supistua. Kuvittele, että pitäisit koko ajan kättäsi koukussa ja jännittäisit hauislihastasi koko päivän, käsi varmaan väsyisi? Mutta lantionpohjanlihaksia kyllä supistellaan ja jännitetään usein koko ajan, myös tiedostamatta.

Miten sitten tietää onko lantionpohja ylijännittynyt?

Lantionpohjan lihasten tutkiminen onkin hieman haastavampaa kuin vaikka kokeilla itse omia niska- ja hartiaseudun lihaksia ja tuntea niissä selkeä kireys tai jäykkyys, mutta pystyt silti saada paljon tietoa oman lantionpohjasi tilanteesta. Suhtaudu asiaan uteliaasti; lantionpohjan tutkiminen on kuin salapoliisin työtä, koska niin monet asiat vaikuttavat lantionpohjaasi ja päinvastoin – lantionpohja vaikuttaa moneen asiaan. Voi myös hyvin olla, että et ole niin yhteydessä tähän osaan kehoasi, joten tutustuminen voi viedä aikaa ja totuttelua.

Lantionpohjan ylijännittyneisyys voi johtua monista eri syistä mm.:

  • lantion alueen leikkaukset ja operaatiot, joista on jäänyt arpikudosta esim. episiotomia, repeämät, vauriot synnytyksessä
  • traumaattinen synnytys tai muut traumaattiset tapahtumat elämässä
  • erilaiset psyykkiset syyt; pitkittynyt stressi, käsittelemättömät tai tukahdutetut tunteet
  • ärtyvän suolen oireyhtymä tai muu vatsakipuja aiheuttava sairaus
  • vulvodynia / vaginismi / vestibuliitti / endometrioosi
  • toistuvat tulehdukset esim. hiivatulehdus, virtsatieinfektiot
  • vatsan jatkuva sisään vetäminen / vatsalihasten jännittäminen  
  • jatkuva pakaroiden puristaminen / jännittäminen ->lantion asento ”häntä koipien” -välissä
  • epäedulliset pitkäkestoiset istuma- ja seisoma-asennot, ryhtiongelmat

Muistathan, että jokainen meistä on yksilö ja jokainen lantionpohja on myös uniikki. Nämä alla mainitut 9 merkkiä ovat yleisluontoisia ”vihjeitä”, jotka voivat olla merkkejä lantionpohjan kireydestä. Jos jokin mietityttää tai sinulla on paljon oireita, varaa aika gynekologille tai lantionpohjan fysioterapiaan. Voit etsiä sinua lähimpänä olevaa lantionpohjan fysioterapeuttia esim. täältä: pelvicus.fi  

9 merkkiä lantionpohjan ylijännittyneisyydestä:                       

(huom. eivät ole missään tärkeysjärjestyksessä)

1. Virtsankarkailu tai virtsaamisvaikeudet

Virtsankarkailua voi olla monenlaista esimerkiksi ponnistusvirtsankarkailu (yskiessä, aivastaessa, hyppiessä, juostessa) ja pakkovirtsankarkailu (pakottava tarve käydä usein vessassa, vaikeus pidättää, ”oven kahva” -syndrooma – pissa karkaa housuun juuri kun on pääsemässä vessaan). 

2. Ummetus tai ulostusvaikeudet

Jatkuva ponnistelu vessassa vaikuttaa lantionpohjaasi. Vessassa olisi hyvä käydä ajan kanssa ja uloshengittää eikä ponnistella ja tuoda painetta lantionpohjaan. Ei ehkä tiedetä kumpi oli ensin; ummetus vai kireä lantionpohja – ei väliä! Ummetus pitää hoitaa. Käythän lääkärissä jos ummetus jatkuu pitkään.

3. Gynekologinen laskeuma (laskeumakin voi johtua kireydestä!!)

Kireys tai arpikudos vetää lantion elimiä (kohtu, peräsuoli tai virtsarakko) pois ”omalta paikaltaan”, jolloin laskeuma johtuu vedosta ja kireydestä eikä lihasten heikkoudesta tai ylivenymisestä. 

4Kipua yhdynnässä tai tamponin tai kuukupin asettamisessa

5. Lantionpohjan supistaminen ei onnistu kunnolla tai et tunne rentoutusta supistuksen jälkeen

6. Lantionpohjan jumppa tai supistelu pahentaa oireita tai on kivuliasta

7. Kireyttä ja jumeja lantion alueella, pakaroissa, alaselässä, sisäreisissä, palleassa, purentalihaksissa, niska-hartia-alueella tai rintarangassa

Myös muualta kehosta tulevat jumit ja kireydet voivat vaikuttaa lantionpohjaan, koska lantionpohja yhdistyy faskiaverkoston kautta muualle kehoon.  Huomaa myös aiemmat traumat/loukkaantumiset esim. nyrjähtänyt nilkka vaikuttaa jalkaan ja kävelyyn, sieltä polveen ja lonkkaan ja lantionpohjaan sekä koko kehoon!

8. Kipua lantion / lantionpohjan / SI-nivelen / häntäluun alueella

9. Pinnallinen hengitys, vaikeus tuntea hengitys lantionpohjassa asti

Lantionpohjan jooga voi auttaa rentouttamaan lantionpohjaasi.
Lantionpohjan jooga voi auttaa rentouttamaan lantionpohjaasi.

Miten voit rentouttaa lantionpohjaasi? 

Tärkeintä on ensin tiedostaminen, että lantionpohjassa on jännitystä. Lantionpohjan supisteluharjoitukset kannattaa silloin lopettaa ja keskittyä kokeilemaan erilaisia lantionpohjan rentoutustapoja. Keinoja on monia ja voit kokeilla rauhassa erilaisia ja löytää itselle parhaimmat tavat. Aina on toivoa ja oireisiin voi saada helpotusta!  Stressin merkitys lantionpohjaan on merkittävä, joten kokonaisvaltainen lähestyminen ylijännittyneisyyden hoidossa on erittäin tärkeää. Lantionpohjaa ei voi ajatella erillisenä vaan on otettava mukaan sekä keho että mieli. Lantionpohja reagoi vahvasti stressiin, ajatuksiin ja tunteisiin. Pelkkä hieronta ei auta pitkäkestoisesti jos esim. stressaava elämäntilanne jatkuu pitkään tai taustalla on vaikka käsittelemättömiä traumoja. Kannattakin miettiä mistä jännitys voisi johtua ja tarvittaessa ottaa avuksi esim. terapiaa. Lantionpohjan rentouttamisessa auttavat hyvin myös yin jooga, palleahengitys ja muut erilaiset hengitysharjoitukset, meditaatio – kaikki missä pystytään vaikuttamaan hermostoon ja rauhoittamaan hermostoa. 

Lue lisää hengityksestä ja hermostosta täältä: Miksi lantionpohjan joogaa?

Myös lantionpohjanfysioterapia, hieronta, ryhtiharjoitukset  ja jännitystä ylläpitävien tapojen kuten pakaroiden puristamisen tai vatsan jatkuvan sisään vetämisen lopettaminen auttavat vapauttamaan lantionpohjan kireyksiä.

Lue 9 vinkkiä lantionpohjan rentoutukseen.

Lähteet ja lisätietoja:

Leslie Howard: Pelvic Liberation: Using Yoga, Self-Inquiry, and Breath Awareness for Pelvic Health, 2017

https://journals.lww.com/jwhpt/Citation/2021/07000/Biotensegrity_Focused_Therapy_for_Pelvic_Organ.6.aspx

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17279560/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11716000/

6 ajatusta aiheesta “Onko lantionpohjasi sittenkin ylijännittynyt? 9 merkkiä lantionpohjan ylijännittyneisyydestä”

  1. Paluuviite: Miten rentouttaa lantionpohjaa? 9 vinkkiä lantionpohjan rentoutukseen - YinMari

  2. Paluuviite: Laskeuman hoito vapauttamalla jännitettä - laskeuma ei johdukaan heikkoudesta vaan liika jännite vetää elimiä pois paikoiltaan - YinMari

  3. Paluuviite: Yin jooga rentouttaa lantionpohjaa - YinMari

  4. Paluuviite: Neutraali lantion asento? Avain syvään hengitykseen voi löytyä lantiosta - YinMari

  5. Paluuviite: Hyvät vessatavat tukevat lantionpohjan hyvinvointia ja 6 vinkkiä vessaan - YinMari

  6. Paluuviite: Virtsankarkailu aivastaessa? Kokeile tätä vinkkiä! - YinMari

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *